Tilatarpeen määritys
Tilakonsultit on kehittänyt menetelmiä opetuksen ja varhaiskasvatuksen tilojen tilatarpeen määritykseen.
Menetelmät ovat sukua kapasiteettitarkastelussa käyttämillemme laskentamenetelmille ja ne mahdollistava tilahankkeen mitoituksen niin, että tiloja on oikea määrä toimintaan ja henkilömäärään nähden ja tiloja käytetään terveellä käyttöasteella.
Tilatarpeen määritys perustuu kunnan palvelujen tuntemukseen. Olemme mallintaneet palveluiden tilatarpeet palvelukohtaisiksi laskentamenetelmiksi.
Tarjoamme asiakkaillemme tukea hankkeiden mitoitukseen, osallistumalla hankkeen tilaohjelman laatimiseen mitoituskonsulttina. Käytämme tilatarpeen määritystä työkaluna omien hankkeidemme mitoittamisessa. Pystymme määrittämään tilaajan toimittamista koulun suunnitelmista tai tilaohjelmasta kohteen oppilaskapasiteetin ja laatimaan korjausehdotuksen tilaohjelmaan tilaajan tavoittelemalle oppilasmäärälle.
Tilatarpeen määrittelyllä kohdennetaan hankkeen taloudelliset panokset niin, että tilat vastaavat niiden todellista tarvetta. Useimmiten toimeksianto johtaa tilaohjelman tiivistämiseen, mutta menetelmän avulla paljastuvat myös mahdolliset alimitoitukset.
Tilatarpeen määritykselle voidaan asettaa myös tavanomaisesta käyttöasteesta poikkeavia tavoitteita. Teimme eräälle kunnalle selvityksen siitä, mikä vaikutus olisi opetustilakohtaisen tuntimäärän maltillisella kohottamisella 27 tunnista 31 tuntiin. Mallinnus osoitti, että käyttöasteen kohottamisella voitaisiin korvata jopa useiden miljoonien toimitilainvestointi.